Tuesday 25 March 2014

KALAU ITU KETENTUAN-NYA.....

Assalamualaikum mommies..

Hari ni agak sugul..di setiap laman media sosial,di tempat kerja dan di mana sahaja..semua bibir membicarakannya.. Tersentuhnya hati ini... Allah...selepas ini giliran kami pula..

Beberapa hari berlalu setelah perkhabaran kehilangannya..semalam digemparkan pula dengan berita bahawa ianya berakhir di situ.. Sangat meruntun jiwa2 yang mendengarnya.. Berat mata memandang..berat lagi bahu memikul.. Namun..bagi Ummu Umar..jauh di sudut hati masih tersimpan seribu pengharapan agar jiwa2 yg terdapat dalam kapal tersebut selamat.. Ummu Umar masih mengharap keajaiban berlaku.. masih mengharap Allah cuma 'mencuit' kita sebagai ujian..

Tapi..siapalah kita untuk meghalang ketentuanNya.. Allah sayangkan mereka. Allah mahu kita yang masih bernyawa ni sedar bahawa segala kuasa adalah hakNya..milikNya..kita?? kita tidak punya apa-apa. kita bukan siapa-siapa..penuh dosa..kita lalai..kita leka..

Sedih? teramat sedih.. Namun..dariNya kita datang..kepadaNya kita kembali..kita milikNya.. Semoga semua ahli keluarga jiwa2 dlm pesawat tersebut tabah menghadapi keadaan ini.. Hanya satu.. Allah nak kita merintih..tunduk..sujud kepadaNya.. kerana apa? kerana kita sering leka dengan dunia..sedangkan dunia ini juga milikNya..bila senang kita alpa..bila diusik baru kita terngadah...Ummu Umar juga begitu..sering leka dan terlupa..Kita akan melupaiNya apabila kesenangan menjengah.. Sesungguhnya kita akan lebih mendekatiNya..mencariNya apabila diuji..disusah-susahkan..

Adakalanya Ummu Umar sendiri berasa cuak andai diri ni dah jauh lekanya.. Ummu Umar bekerja..berniaga..setiap kali ada pelanggan membeli barang dari Ummu Umar..Ummu Umar rasa gementar..takut Ummu Umar terjual agak mahal..takut pelanggan tak puas hati.. dan Ummu Umar paling takut kalau niat berniaga terpesong.. Ummu Umar niatkan berniaga ini sebagai ibadah dan nak bantu orang..kadang kat luar mahal..Ummu Umar berniat nak berniaga dengan harga berpatutan..Harap mommies yang baca entry Ummu Umar dapatlah menegur Ummu Umar andai ada yg tersilap yerr..Ummu Umar juga manusia biasa tiada sempurnanya..

Ummu Umar agak kekurangan cetusan idea petang ni..Masih terngiang-ngiang suara PM dlm TV semalam memberitahu perkhabaran MH370..Lagi satu..Ummu Umar tiba-tiba rindukan anakanda Muhammad Umar Al Farouq... dah tak sabar menanti pulang...

Wahai Allah..Yang Pengasih dan Penyayang..
Ampunilah Ummu Umar..suami dan keluarga serta seisi duniaMu ini..
Kami hamba yang tak punya apa-apa.. Kami lemah tanpaMu..
Jadikanlah setiap perlakuan kami ini membawa kami lebih dekat denganMU..yang memberi manfaat kepada ramai jiwa..
Wahai Allah..
Matikanlah kami dalam Husnul Khotimah dan janganlah pula Engkau mematikan kami dalam Suul Khotimah.
Perkenankanlah doa kami,ya Allah.. sepertimana Engkau memakbulkan doa-doa hamba-hambaMu yang soleh..

Aamiin..ya Rabbal Aalamiin..


Semoga perkongsian rasa ini memberi manfaat untuk kita semua..



Salam Kasih Sayang,
Ummu Umar
25.03.2014
15:41pm

No comments:

Post a Comment